tisdag 19 mars 2013

Teachmeet i Falkenberg

I morgon är det dags för teachmeet för fsk och 0-5 i Falkenberg. Det är alltid roligt att vara med där. I morgon kommer  min personal att vara på plats för att ta till sig nya saker att kunna göra i klassrummet.
Det kommer att handla om många olika saker, många använder nog sin iPad och visar appar. jag kommer att visa både ock, appar och webprogram. Lite upprepning från förra inlägget...men det får ni ta =)

Det första jag kommer att prata om, på mina 7 minuter, är:
Bodils VoiceThread 
Det är ett verktyg där man använder en bild, som man berättar till, eller en bild med en fråga. Sedan bjuder man in eleverna så får de svara genom att tala in sitt svar som en kommentar. Jag gillar att använda det när jag har svenska som andraspråk. Då får de använda sin röst och kan sedan själv höra sitt uttal. Här är en länk om ni vill lära er från grunden

Ett annat verktyg som jag använder när jag jobbar med nyanlända elever är:
Audioboo där kan eleverna, eller jag läsa in meddelande eller texter. Det är bra att de kan skicka länken till det de läst in.

Vill även visa ett verktyg som hjälper till att göra grupper i klassen på ett slumpartat sätt.
Slumpen avgör i My Instant Classroom. Detta är ett bra verktyg när man ska göra grupper, eller slumpmässigt få fram ett namn till att svara på frågan, t.ex. Lätta att använda och att göra grupper.

Om jag hinner mer på mina 7 minuter kommer jag att tipsa om ett verktyg som man kan ha till tyst klassråd eller om man vill att de skriver ned vad de tänker på när man har högläsning. Bara ett tips =)
Todaysmeet

Vill även ge tips till mina kollegor om alla grupper på Facebook där man kan få tips på många bra saker. Twitter är ett socialt media där man delar med sig av tips om bra sidor, verktyg, forskning, ja vad som helst. Twitter använder jag mycket inom mitt yrke, då man kan välja vilken inriktning man vill ha på det/de man följer. Förslag är att söka på skola och undervisning, det kommer upp många bra personer att följa om ni söker på det. @samuelssonbodil är mitt Twitternamn.















Detta är nog vad jag hinner visa och prata om på mina 7 minuter.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar